var ett konstpedagogiskt projekt med syfte att etablera land art som konstform i förskolan samt få fler konstnärer att arbeta med Land Art ur ett konstpedagogiskt perspektiv. Projektet bestod av två delar: en del med förskolor (metodikutveckling bl a i form av workshops) och en del med konstnärer (handledningsmaterial/workshops) och utfördes under tiden nov 2015-juni 2016
Projektets mål:
- Att utveckla en metodik som förankrar Land Art som konstform i förskolan – hos pedagogerna, barnen och föräldrar – genom att arbeta konstpedagogiskt med alla tre grupperna.
- Att stärka Land Art som en del av barnkulturen genom att i workshopform erbjuda kompetensutveckling för konstnärer som vill arbeta med konstarten konstpedagogiskt inom förskolan. I detta syfte utvecklas ett handledningsmaterial för konstnärer.
Metodikutvecklingen pågick under vårterminen 2016 i samarbeten med tre olika förskolor och ca 90 barn och deras pedagoger/föräldrar. Jag har parallellt jobbat med att ta fram handledningsmaterialet för konstnärer. Handledningsmaterialet är i digital form och innehåller följande huvudkapitel:
- Om Land Art (vad är Land Art, varför land Art för förskolebarn)
- Land Art som metod (olika sätt att arbeta med Land Art, exempel på workshops, förankring)
- Förskolan som sammanhang
- Kontakt, marknadsföring och ekonomi
till det digitala handledningsmaterialet >
Handledningsmaterialet lanserades genom kostnadsfria föreläsningar och workshops för konstnärer i mitten av juni 2016. Mer om workshops/föreläsningar
Landa Land Art genomfördes med stöd av Kultur i Väst och Västra Götalands regionen