DE FYRA ELEMENTEN
VÄSTERGÄRDETS FÖRSKOLA, LANDVETTER 2017
formskuren pulverlackerad aluminium/rostfritt stål
integrerad LED-belysning (byter färg)
Höjd: 340 cm
Med utgångspunkt i de fyra elementen (vatten, luft, jord och eld), som är en del av förskolans pedagogik, har jag skapat ett stiliserat och och abstraherat utsnitt av ett landskap. Ett moln regnar ned i en vattenyta, där det finns växter och sedan mer växter fristående runtomkring. Molnet är luften, regnet och dammen är vattnet, gräset och marken är jorden. Elden kan vara barnen på förskolan – för eld är det enda element som människan kan skapa – elden kan också vara ljuset (belysningen) som tänds som en del av verket när det blir mörkt.
Det skulpturala verket är skapat av platta ytor som är färgstarka och grafiska. Uttrycket är det handmålade tvådimensionella – en platt liten målning som blivit till en stor skulptur – en lek med olika dimensioner och materialupplevelser. Formerna är abstraherade för att vara öppna för tolkning; molnet med det rinnande regnet kan läsas som något annat – olika barn har exempelvis tolkat det som två omslingrade flamingos, en manet, några träd. För att ge barnen en ingång till att konstverket (nog) föreställer något i naturen finns en liten diskret snigelform i växtligheten mot förskolan. Snigeln är som en hemlighet som barnen upptäcker efter ett tag. Förutom huvuddelen med moln, vatten och växtlighet – består verket av några fristående rumsskapande mindre delar – växtlighet – som skapar en scenografi med framför och bakom, så att barnen kan vara i verket och inte endast blir betraktare.
När det är mörkt tänds LED-belysning i konstverkets huvuddel. Belysning byter gradvis och långsamt färg – från blått, till vitt till gult – och ljuset förändrar verket och färgerna på metallytorna. Under årets mörkaste tid upplever barnen på förskolan hur ljuset förändrar verket när de kommer till förskolan på morgonen och när de skall gå hem på eftermiddagen. Under resten av året upplevs mörkerversionen främst av förbipasserande på vägen utanför och av de som väntar på bussen precis vid förskolan.