Idag när klimatkrisen är överhängande, när fokus i grundskolan helt ligger på resultaten i matte/svenska och barn samtidigt visats allt mindre tid ute i naturen eller i rörelse – då är det extra värdefullt att introducera Land Art i förskolan. Jag anser att ingången inte skall vara Land Art för att rädda naturen och världen – utan Land Art för att se naturens värde och komma att älska den. Skydda den kommer man att vilja göra sedan, som en naturlig följd.
Ett ledord för mig när jag arbetat med projektet Landa Land Art har varit tillvarata – för jag tror att vi alla behöver bli bättre på att tillvarata det vi har; naturen, möjligheter i våra närområden och kunskaper. Ett sätt att tillvarata är att fortsätta och fördjupa det man påbörjat, att dela med sig och att sprida – och jag hoppas med det här digitala handledningsmaterialet kunna lämna stafettpinnen vidare till många andra konstnärer.
Varsågod: det digitala handledningsmateriet >
(storlek ca 11 MB)
”Ge en man en fisk och han blir mätt för dagen.
Lär honom att fiska och han blir mätt för resten av livet”
Lao Zi